Què puc estudiar? / ¿Qué puedo estudiar?

Comencem el tercer trimestre, l’últim del curs escolar. Aquest és un moment de tancament i, en alguns casos, serà un moment de canvi per totes aquelles persones que finalitzen la formació que estan realitzant. 

Durant aquests mesos s’inicien les portes obertes a escoles i instituts, aviat arribarà el saló de l’ensenyança, i tindrem un ampli ventall d’ofertes entre les que escollir per a continuar la formació dels nostres fills i filles ara que canvien d’etapa.

I en aquest punt ens trobarem amb una decisió important que no podem prendre a la valenta… Què puc estudiar?

La resposta a aquesta pregunta dependrà segons l’etapa que finalitzem, i si seguirem una via ordinària o no.

La via ordinària de la formació obligatòria és l’Educació Infantil, Primària i Secundària (ESO).

En finalitzar la formació obligatòria l’alumne es trobarà amb la tessitura de si vol continuar formant-se amb una formació Post-obligatòria. De ser així, havent obtingut el certificat de l’ESO podrà accedir a Batxillerat o a un Cicle Formatiu de Grau Mig, i posteriorment de Grau Superior. Acabant Batxillerat i superant la selectivitat, així com acabant el Cicle Formatiu de Grau Superior, la persona podrà accedir a la Universitat. 

Ara bé, com podem escollir òptimament què estudiar? El primer què hem de fer és conèixer els nostres interessos, capacitats i habilitats. Tota persona tenim uns interessos més marcats que ens orienten cap a un camp o un altre, però en moltes ocasions l’adaptació de les nostres característiques no hi encaixaran per a ser-hi realment destres (és a dir, si em marejo veient sang, provablement no sigui la millor idea voler ser inferemer o infermera). Per a això, un cop tingui clars els meus interessos em preguntaré “Què implica treballar d’això?”, i cercaré informació al respecte per a conèixer les sortides laborals dels estudis que m’interessen, les implicacions i característiques d’aquests llocs de treball, i valoraré si em sentiré còmode o no dedicant-m’hi (em sentiria còmode estant 24/7 treballant davant una pantalla d’ordinador? Em sentiria còmode havent d’estar cara el públic? Em sentiria còmode en un lloc d’autoritat? …). Posteriorment miraré els plans docents d’aquests estudis per a anticipar-me i veure què s’hi estudia, així podent aportar més pes per a l’ulterior decisió. Per últim, puc valorar la facilitat d’accés al món laboral amb cadascun d’aquests estudis.

Amb aquest procés realitzaré un cribratge que em permetrà acotar allò que vull estudiar i amb el que crec que podria gaudir treballant posteriorment.

En el cas d’aquelles persones qui estiguin tenint dificultats per a cursar l’educació obligatòria tal com hem descrit en l’anterior apartat, existeixen diversos recursos per a fomentar-ne l’assoliment. En primer lloc parlarem de les Aules de Suport Intensiu d’Escolarització Inclusiva (SIEI). Les SIEI són un recurs d’atenció intensiva als alumnes amb necessitats educatives especials qui ho necessitin. Són aules reduïdes, amb una atenció personificada a les necessitats individuals de cada alumne dins de l’escola ordinària.

D’altra banda, en alguns instituts existeix l’opció de realitzar projectes singulars, actualment anomenats com a aula oberta, durant 3r i 4t de l’ESO, els quals consisteixen en realitzar una escolarització que combina el treball acadèmic amb estades en el món del treball, sense una finalitat professionalitzadora, sinó per a fomentar l’adquisició de les competències bàsiques d’una forma més motivadora, intentant fomentar l’assoliment del graduat de l’ESO. 

Paral·lelament, les Unitats d’Escolarització Compartida (UEC) ofereixen a l’alumnat amb Necessitats Educatives Especials (NEE) amb inadaptació a l’escolarització ordinària l’oportunitat de poder adquirir les habilitats necessàries per a la readaptació al medi escolar ordinari, realitzant activitats específiques adaptades a les seves necessitats, de manera combinada amb activitats acadèmiques en els seus centres educatius ordinaris. 

En el cas que l’alumne no hagi pogut obtenir el certificat de l’ESO podrà accedir als estudis de PFI. El PFI és un curs de durada d’un curs acadèmic per a joves d’entre 16 i 21 anys que permet a la persona tornar a unir-se al sistema educatiu d’una forma professionalitzadora, amb pràctiques laborals, que els permetrà aprendre aquelles habilitats necessàries per a accedir al món laboral. Hi ha diferents tipus de PFI amb perfils professionalitzadors en àrees d’administració, arts gràfiques, edificació, fabricació mecànica, hostaleria, indústria alimentària, manteniment, transport, agrària, comerç, electricitat, fusteria, imatge personal, informàtica i en el camp del tèxtil. En finalitzar-lo obtindrà el títol professional bàsic del PFI cursat (informàtica, administració…), i podrà accedir als CFGM. Alhora, amb les 180h de pràctiques en empreses, també facilitarà l’accés al món laboral, si així ho desitja l’estudiant.

En el cas d’aquells alumnes qui no podran cursar els estudis en un centre d’estudis ordinari, existeixen els Centres d’Educació Especial (CEE). Aquests ofereixen escolarització a l’alumnat amb necessitats educatives alternatives qui no poden cursar el currículum acadèmic ordinari arrel de la seva diversitat funcional. Per a accedir-hi es realitza una valoració multidisciplinària de les NEE de l’alumne, i oferiran un currículum alternatiu orientat de manera troncal a fomentar l’autonomia personal i funcional de l’alumne. En ocasions hi ha alumnes qui poden cursar els estudis d’educació primària i ESO de manera compartida amb l’escola ordinària i el CEE. Existeixen CEE que poden oferir formació post-obligatòria dels 16 als 18 anys.

Per últim destacarem els Centres Especials d’Ocupació, els quals ofereixen cursos professionalitzadors, i/o ocupacionals, als col·lectius de persones amb risc d’exclusió social així com amb diversitat funcional, en aquells alumnes qui ja són majors de 16 o 18 anys.

Esperem que aquesta publicació us hagi resultat d’interès i que li doneu un súper-like!

Equip de Psicòlegs de TEAMAR

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s